Vinterdäck har anpassats för att göra bilen säker att köra i vinterväglag. De har en anpassad gummiblandning och mönster som är mer lämpat för väglaget och för lägre temperaturer. Vinterdäck är ofta försedda med dubbar, vilket är spetsiga stift som förbättrar friktionen när bilen kör på is. Dubbarna är inpressade i däckens förborrade hål.
Flera sorters vinterdäck
De vinterdäck som används på personbilar är i Sverige uppdelade i tre kategorier. Här finns dubbdäck, centraleuropeiska dubbfria däck och nordiska sådana. Dubbdäck har ett grövre mönster och är utrustade med dubbar. De små metallpiggarna på dubbarna sticker ut en bit från däckens slityta, vilket skapar ett säkrare grepp vid blixthalka och andra sorters isväglag. Dubbar är dock mindre effektiva när det råder vattenplaning på vägbanan eller när vägarna har saltats.
Lagar för vinterdäck
I Sverige råder lagar och regler kring när vinter- och sommardäck ska användas. Från 1 december fram till 31 mars måste alla bilister använda vinterdäck på bilen, om det är vinterväglag ute. Mellan 16 april och 30 september är det dock förbjudet att använda dubbdäck, såvida det inte är vinterväglag. Vinterväglag innebär att någon del av vägrenen eller vägbanan är täckt av is, snö, snömodd eller frost.
Även när det gäller mönsterdjup finns särskilda bestämmelser. Personbilar och andra lättare fordon som har en totalvikt på upp till 3,5 ton behöver ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Om fordonet drar en släpvagn gäller samma mönsterdjup även för släpet. Bussar, lastbilar och personbilar klass 2 som har en totalvikt över 3,5 ton har krav på att mönsterdjupet ska vara 5 millimeter. Detta krav gäller för alla däck på fordonet.
Välj rätt vinterdäck
Hos Trafikverket går det att läsa om hur grunden för att resa säkert på vintern är effektiva vinterdäck. Ett bra körsätt och rätt hastighet anpassad efter underlaget är också viktiga faktorer för att undvika olyckor. Många bilar har antisladdsystem (ESC) som minskar risken för att snö och is orsakar sladdolyckor. Med ESC och dubbfria däck som har mönsterdjup på 4-5 mm finns det goda förutsättningar att hantera vinterns olika vägunderlag.
En del bilar är äldre och saknar antisladdsystem, då är det inte lika lämpligt att använda dubbfria vinterdäck. En äldre bil utan antisladdsystem är säkrast vid användning av dubbdäck. Men oavsett om däcken har dubbar eller ej är det körsättet som främst påverkar trafiksäkerheten. Dubbdäck har ett prestandaövertag vad gäller styrförmåga och bromssträcka på is. Detta i jämförelse med dubbfria vinterdäck. På snö är dubbdäck likvärdiga med dubbfria vinterdäck. När det gäller barmark har dubbdäck och nordiska dubbfria vinterdäck ungefär likvärdig styr- och bromsprestanda. Det är klokt att välja vinterdäck baserat på vanligt förekommande körförhållanden i din region.
Däckens ålder och lagring
När du använder vinterdäck är åldern en viktig parameter att ta hänsyn till. Däckens gummiblandning blir allt hårdare med tiden. Åldrandet hos däcken beror på hur de lagras, där nya däck optimalt lagras mörkt och svalt. Nya vinterdäck har ett skydd som består av glycerinfilm, vilket bromsar deras åldringsprocess. Däcktillverkare klassificerar däck som är upp till tre år som nya, förutsatt att de förvaras under mörka och svala förhållanden.